1. Γιατί κινδυνεύει το Πρασονήσι;
Η Δ.Ε.Η. σχεδιάζει την κατασκευή ενός εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο Πρασονήσι (Ρόδος-SURF SPOT, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ, ΠΑΡΚΟ NATURA 2000 (ΦΕΚ 1495/Β/2010, ΦΕΚ 1081/Β/2000, ΦΕΚ 1415/Β/2001)). Ο θερμοηλεκτρικός σταθμός (με δύο καπνοδόχους ύψους 70 μέτρων) θα κατασκευαστεί στα παράλια του νησιού, στο νοτιότερο τμήμα του, κοντά στη χερσόνησο του Πρασονησίου. Σύμφωνα δε με την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για τη λειτουργία του θα χρησιμοποιεί βαρύ μαζούτ (HFO, Heavy Fuel Oil) χαμηλού θείου ως καύσιμο. Το καύσιμο αυτό εγκυμονεί τεράστιο κίνδυνο για το περιβάλλον, δεδομένου ότι αυτό θα μεταφέρεται μέσω αγωγών που θα ξεκινούν από απόσταση 200 μέτρων από την ακτογραμμή της ανατολικής αμμουδιάς του Πρασονησίου και θα καταλήγουν σε εξέδρα μέσα στη θάλασσα, όπου θα αγκυροβολούν τα πετρελαιοφόρα για την εκφόρτωση του μαζούτ. Αυτό αποτελεί τεράστια απειλή για μία ανυπολόγιστη και μη αναστρέψιμη οικολογική καταστροφή σε μία από τις πιο θεαματικές φυσικές τοποθεσίες της Μεσογείου και έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως για windsurfing, καθώς τα απόβλητα του ηλεκτρικού σταθμού θα απορρίπτονται στην θάλασσα και στον αέρα! Αντίθετα θα πρέπει να υιοθετηθούν φιλικές προς το περιβάλλον εναλλακτικές ενεργειακές λύσεις, όπως είναι η αιολική και η ηλιακή ενέργεια (φωτοβολταϊκή, ηλιοθερμική τεχνολογία), καθώς το νησί της Ρόδου είναι από τα πιο ηλιόλουστα μέρη της Ευρώπης, αφιερωμένο στον θεό Ήλιο!
2. Μάχεστε ως περιβαλλοντική ομάδα κατά της υλοποίησης του νέου εργοστασίου της ΔΕΗ στο Πρασονήσι. Αλήθεια, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στη φύση και τους κατοίκους της Ρόδου εάν και εφόσον ολοκληρωθεί το έργο;
Το εργοστάσιο αυτό θα αποτελέσει τεράστια απειλή και μία εν δυνάμει ανυπολόγιστη και μη αντιστρεπτή οικολογική καταστροφή σε μία από τις πιο θεαματικές φυσικές τοποθεσίες της Μεσογείου και έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως για windsurfing, καθώς θα καταναλώνει βαρύ μαζούτ ενώ τα απόβλητά του θα απορρίπτονται στη θάλασσα και στον αέρα. Επιπλέον, το μεγάλο πλήθος των επισκεπτών του Πρασονησίου, είτε ως λάτρεις των θαλάσσιων σπορ (windsurfing, kitesurfing), είτε ως θαυμαστές της μοναδικής φυσικής ομορφιάς του Πρασονησίου, θα αντικρίζουν το έκτρωμα αυτού του εργοστασίου με τις καμινάδες να βγάζουν καυσαέρια και στην ίδια την παραλία οι λουόμενοι και οι σέρφερς θα αντικρίζουν τα πλοία να εκφορτώνουν μαζούτ! Αυτό βέβαια έχει και τα θετικά του, διότι οι λουόμενοι θα είναι προφυλαγμένοι από την επιβλαβή υπεριώδη ακτινοβολία μιας και θα λούζονται με την μαύρη αιθάλη του εργοστασίου.
3. Στο νέο εργοστάσιο θα χρησιμοποιηθούν μαζούτ με θείο, το πιο ρυπογόνο συμβατικό καύσιμο του πλανήτη. Ποιος είναι ο λόγος και τα αποτελέσματα της χρήσης του;
Το καύσιμο που προβλέπεται να χρησιμοποιηθεί στο εργοστάσιο είναι τύπος βαρέος μαζούτ το οποίο περιέχει θείο. Είναι ένα μαύρο παχύρρευστο σε συνήθεις συνθήκες θερμοκρασίας υγρό και σε αντίθεση με τα υπόλοιπα κλάσματα του αργού πετρελαίου είναι υπόλειμμα και όχι προϊόν διύλισης. Συνεπώς, το συγκεκριμένο καύσιμο αποτελεί παραπροϊόν των διυλιστηρίων το οποίο κάπου πρέπει να διοχετευθεί ή να αποθηκευτεί. Η τυπική σύστασή του περιλαμβάνει 34% αρωματικούς υδρογονάνθρακες, 21% παραφίνες, 30% κυκλοαλκάνια και 15% ενώσεις διαφορετικές των υδρογονανθράκων, όπως για παράδειγμα βαρέα μέταλλα. Βέβαια αυτό που αποτελεί μείζον πρόβλημα είναι η παρουσία των αρωματικών υδρογονανθράκων.
Οι ενώσεις αυτές (όπως το βενζόλιο, τολουόλιο και άλλες ενώσεις) είναι εξαιρετικά τοξικές και αποτελούν πηγές χρόνιας μόλυνσης για το έδαφος, τα φερτά υλικά και τον υδροφόρο ορίζοντα. Ορισμένες από αυτές τις ενώσεις είναι υπεύθυνες για δυσλειτουργίες στο συκώτι, τα νεφρά, την καρδιά, τους πνεύμονες και το νευρικό σύστημα. Είναι επίσης φωτοτοξικές, δηλαδή, εμφανίζουν ιδιαίτερα ενισχυμένη τοξικότητα εάν εκτεθούν στο ηλιακό φως ή σε άλλη πηγή υπεριώδους ακτινοβολίας. Επιπλέον, βάσει επιστημονικών μελετών, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι το βαρύ μαζούτ προκαλεί καρκινογένεση τόσο στα ζώα όσο και στους ανθρώπους.
Μια άλλη σημαντικά αρνητική ιδιότητα του βαρέος μαζούτ αποτελεί το γεγονός ότι έχει παραπλήσια πυκνότητα με αυτή του νερού. Αυτό το γεγονός του προσδίδει τα ιδιαίτερα αρνητικά χαρακτηριστικά του να μπορεί να επιπλέει, να παρουσιάζει ουδέτερη πλευστότητα ή να βυθίζεται ανάλογα με την αλατότητα των νερών υποδοχής. Αυτά τα τρία χαρακτηριστικά το καθιστούν ιδιαίτερα τοξικό για το περιβάλλον, το γεγονός δηλαδή ότι μπορεί να βυθίζεται καθιστά τις προσπάθειες απορρύπανσης, σε περίπτωση διαρροής, πλήρως αναποτελεσματικές. Επίσης, στην περίπτωση ουδέτερης πλευστότητας αποκτά τη δυνατότητα να μεταφέρεται σε μεγάλες αποστάσεις μέσω των υδάτινων ρευμάτων και να μολύνει τεράστιους υδάτινους όγκους.Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι η χρήση του βαρέος μαζούτ έχει καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Επομένως, η χρήση του δεν αποσκοπεί σε τίποτα άλλο παρά μόνο στην ικανοποίηση της ανάγκης απαλλαγής των μονάδων διύλισης από το συγκεκριμένο παραπροϊόν μετατρέποντας μ’ αυτό τον τρόπο την ευρύτερη περιοχή σε ένα νέο είδος "χωματερής"!
4. Κατά πόσο θα καλύπτονται οι ενεργειακές ανάγκες του νησιού μας από το νέο εργοστάσιο της ΔΕΗ;
Το νέο εργοστάσιο στο Πρασονήσι θα είναι μόνο 115 ΜW, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού, οι οποίες καλύπτονται ήδη από το υπάρχον εργοστάσιο, λαμβανομένου υπόψη ότι το 2011 η μέγιστη ζήτηση σε ισχύ ανήλθε στα 187 MW! Σήμερα, το εργοστάσιο το οποίο καλύπτει τις ανάγκες της Ρόδου βρίσκεται στο βορειοδυτικό άκρο του νησιού, στο Δ.Δ. Σορωνής. Το εργοστάσιο αυτό κατασκευάστηκε τη δεκαετία του '70 έχοντας σήμερα ονομαστική ισχύ 234 MW. Τα μηχανήματα καταναλώνουν βαρύ μαζούτ με θείο, είναι ρυπογόνα, παλιάς τεχνολογίας του '70 με ανύπαρκτα φίλτρα. Με την κατασκευή του νέου εργοστασίου στο Πρασονήσι, το οποίο θα είναι μόνο 115 ΜW, δεν θα παύσει η λειτουργία του απαρχαιωμένου εργοστασίου στη Σορώνη οπότε και θα έχουμε δύο εστίες μόλυνσης.
5. Πιστεύετε πως το εργοστάσιο, αν τελικά κατασκευαστεί, θα έχει επιπτώσεις στον τουρισμό, την κυριότερη πλουτοπαραγωγική πηγή της Ελλάδας;
To Πρασονήσι αποτελείται από δύο όρμους, τον ανατολικό και τον δυτικό όρμο Πρασονησίου. Στο ενδιάμεσο των δύο αυτών όρμων υπάρχει η μαγευτική αμμουδιά του Πρασονησίου, η οποία χωρίζει τις δύο παραλίες και κάνει το τοπίο να φαντάζει μαγευτικό. Στην ανατολική πλευρά του Πρασονησίου οι επισκέπτες μπορούν να κολυμπήσουν, καθώς και να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο χώρο του θαλάσσιου wind-surfing. Η δυτική πλευρά του Πρασονησίου είναι πάντα κυματώδης και για αυτό το λόγο θεωρείται κατάλληλη από τους έμπειρους και επαγγελματίες surfers. Ο άνεμος στην περιοχή του Πρασονησίου είναι συνήθως 4-6 μποφόρ, αλλά πολλές φορές ξεπερνάει ακόμα και τα 7 μποφόρ, λόγω των μελτεμιών. Ένα θαύμα της φύσης που λόγω της μοναδικής φυσικής του ομορφιάς αποτελεί πόλο έλξης χιλιάδων τουριστών κάθε χρόνο, αλλά και έναν από τους σπουδαιότερους προορισμούς για τους λάτρεις των θαλάσσιων σπορ (windsurfing και kitesurfing), τόσο στην Ευρώπη όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο και γι’ αυτό δίκαια χαρακτηρίζεται ως ο "παράδεισος των σέρφερς". Οι παράκτιες εγκαταστάσεις του εργοστασίου στην παραλία και το εργοστάσιο σε μια λωρίδα γης 800μ. μέσα σε πάρκο Natura, θα έχει ανυπολόγιστες συνέπειες στον τουρισμό της περιοχής, αλλά και όλου του νησιού, καθώς πολλοί επισκέπτονται το νησί της Ρόδου χάριν του Πρασονησίου και της μοναδικής δυνατότητας που προσφέρει στους λάτρεις της ιστιοσανίδας. Με την κατασκευή του εργοστασίου ένας από τους εναπομείναντες φυσικούς παραδείσους της Ρόδου, αλλά και της χώρας μας, θα καταστραφεί και θα εξαφανιστεί. Κατά συνέπεια, ένας από τους σπουδαιότερους λόγους κατακλυσμού του νησιού μας από τουρίστες θα εκλείψει επηρεάζοντας δυσμενέστατα την οικονομική και τουριστική ζωή της νότιας Ρόδου.
6. Tι προτάσεις υπάρχουν;
Στην μακρινή Ινδία στο Charanka κατασκευάστηκε φωτοβολταϊκό πάρκο 200MW σε 16 μήνες, [economist 28-4-12], σκουπίδια μετατρέπονται σε βιοαέριο, να θυμηθούμε την ανακύκλωση στο νησί μας [economist 5-2-11], ηλιοθερμία για ενέργεια κατά παραγγελία τις ώρες αιχμής (π.χ. 37o26'33" N και 6o15'34" W, περίπου 25 χιλ. δυτικά της Σεβίλλης). Ήδη, έχει εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη ηλιοθερμικού πάρκου ονομαστικής ισχύος 60 MW στο Δ.Δ. Κατταβιάς ενώ έχει κατατεθεί και σχετική αίτηση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για τη χορήγηση άδειας παραγωγής.Το νησί της Ρόδου είναι το πιο ηλιόλουστο μέρος της Ελλάδας έχοντας από τις μεγαλύτερες ηλιοφάνειες πανευρωπαϊκά, αφιερωμένο στον θεό Ήλιο. Συνεπώς, εναλλακτικές και φιλικές προς το περιβάλλον αλλά και αποδοτικές λύσεις υπάρχουν πολλές. Έχοντας πάνω από 300 ημέρες το χρόνο ηλιοφάνεια η Ρόδος αποτελεί ιδανικό τόπο για δημιουργία φωτοβολταϊκών και ηλιοθερμικών πάρκων. Επειδή η μόνιμη επωδός διαφόρων συντηρητικών είναι ότι τα φωτοβολταϊκά το καλοκαίρι δεν μπορούν να καλύψουν τη βραδινή ώρα αιχμής (7μμ-10μμ), μπορεί κανείς να αντιπαραβάλλει πάρα πολλούς (ώριμους τεχνολογικά) τρόπους με τους οποίους μπορεί να γίνει αποθήκευση της περίσσειας ενέργειας (ηλιοθερμία με την αποθήκευση ζεστού νερού για την κίνηση ατμοστροβίλων κ.λ.π.). Εκτός όμως από τις τεχνολογίες που στηρίζονται στην ηλιακή ακτινοβολία, το αιολικό δυναμικό διαφόρων περιοχών της Ρόδου (συμπεριλαμβανομένης της περιοχής Κατταβιάς - Πρασονησίου) είναι άφθονο και στο νησί λειτουργούν ήδη 3 αιολικά πάρκα και υπάρχει η δυνατότητα περεταίρω αύξησης της υφιστάμενης ισχύος. Βασικό χαρακτηριστικό της Ρόδου αποτελεί το γεγονός ότι τους θερινούς μήνες κατά τους οποίους υπάρχει κατακόρυφη ζήτηση σε ηλεκτρική ενέργεια οι ετησίες (μελτέμια) σε συνδυασμό με την παρατεταμένη ηλιοφάνεια συμβάλλουν ώστε οι Α.Π.Ε. να αποτελούν μια ολοκληρωμένη λύση για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του νησιού.
Η διασύνδεση με την Κρήτη. Η διασύνδεση Κρήτης - Ηπειρωτικής Ελλάδας με υποβρύχιο καλώδιο δρομολογείται ήδη, λόγω του ότι στην Κρήτη πρόκειται να γίνουν μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά πάρκα (της τάξεως των 1000 MW σύμφωνα με δημοσιεύματα!). Αφού λοιπόν υπάρχει η υποδομή στην Κρήτη για να τροφοδοτήσει το νησί μας, για ποιο λόγο να μην διασυνδεθεί η Ρόδος με την Κρήτη; Σε μια τέτοια περίπτωση και το ενεργειακό πρόβλημα του νησιού θα λυθεί δια παντός και τα όποια ερείσματα για την κατασκευή του συμβατικού εργοστασίου ακυρώνονται εν τη γενέση τους, ενώ το υπάρχον εργοστάσιο στη Σορωνή θα μπορεί να λειτουργεί μόνο ως εφεδρεία, χωρίς να αποκλείσουμε το σενάριο της σταδιακής αποξήλωσης του. Επομένως, όχι μόνο δεν θα υποβαθμιστεί η περιοχή του Πρασονησίου αλλά θα περιοριστεί σημαντικά και η περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής Σορωνής. Κατά συνέπεια η Ρόδος θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο πράσινου νησιού πανευρωπαϊκά και μεταφορικά και κυριολεκτικά.
7. Οι αρμόδιοι που υπέγραψαν την έγκριση του νέου εργοστασίου λογικά γνωρίζουν τα μειονεκτήματα του έργου. Για ποιους λόγους όμως επιτρέπουν
τελικά την πραγματοποίηση του;
Σε ένα νησί προικισμένο με τεράστιες δυνατότητες παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, η χρήση πετρελαίου εν έτει 2012 φαντάζει αδιανόητη και αστεία. Μιλάμε για την πιο ξεπερασμένη, την πιο ακριβή τεχνολογία η οποία δεν είναι καθόλου περιβαλλοντικά φιλική. Εκτός από τα καυσαέρια του εργοστασίου, ο μεγαλύτερος κίνδυνος οικολογικής καταστροφής προέρχεται από την πιθανότητα διαρροής πετρελαίου στη θάλασσα. Μια τέτοια πιθανότητα δεν είναι καθόλου μικρή, αλλά αντίθετα συνιστά ένα συχνό φαινόμενο σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Συχνές είναι και οι μαρτυρίες ερασιτεχνών ψαράδων για την κατάσταση που επικρατεί στο υπάρχον εργοστάσιο στη Σορωνή όπου οι διαρροές πετρελαίου αποτελούν συχνό φαινόμενο, αλλά οι οποίες για προφανείς λόγους δεν δημοσιοποιούνται ποτέ. Σοβαρούς λόγους υλοποίησης του εν λόγω έργου που να στηρίζονται σε επιστημονικά επιχειρήματα αλλά και στην κοινή λογική, όσο και αν προσπαθήσει κανείς δεν θα βρει.
8. Κρίνεται σκόπιμη από οικονομικής, τεχνικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής πλευράς η κατασκευή ενός τέτοιου εργοστασίου;
Κατ’ αρχήν να σημειώσουμε ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία το λιγότερο που μπορεί να χαρακτηριστεί είναι απαρχαιωμένη, ενώ κατ’ εξαίρεση για τo έργο της Ρόδου σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία 2001-80-ΕΚ η οποία έχει ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία βάσει της K.Y.A. 29457-1511-2005 (ΦΕΚ 992/Β/2005), έχουν παρακαμφθεί τα όρια εκπομπών ρύπων που έχουν θεσπιστεί για τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Μάλιστα, όσο αφορά τα οξείδια του αζώτου (τοξικά αέρια τα οποία αποτελούν ισχυρά αέρια του φαινομένου του θερμοκηπίου) και τα σωματίδια, τα κατ’ εξαίρεση όρια εξακολουθούν να είναι αρκετά χαμηλότερα απ’ αυτά που προβλέπονται στην απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου!Σύμφωνα, λοιπόν, με επιστημονική μελέτη που εκπονήθηκε τον Απρίλιο του 2011 από την ομάδα εργασίας Ρ.Α.Ε.-Δ.Ε.Σ.Μ.Η.Ε.-Δ.Ε.Η. με τίτλο "Μελέτη ανάπτυξης του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης - Διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα" βάσει τεχνικής εκθέσεως του Ε.Μ.Π. (Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο) σε συνεργασία το Ε.Π.Ι.Σ.Ε.Υ. (Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών) με τίτλο "Επικαιροποίηση της στρατηγικής μελέτης διασύνδεσης νησιών με το σύστημα" (Νοέμβριος 2008), αναφορικά με την κάλυψη των ολοένα αυξανόμενων ενεργειακών αναγκών της Κρήτης, η πιο τεχνοοικονομικά βέλτιστη και συμφέρουσα λύση για την Κρήτη αποτελεί η διασύνδεση της με την ηπειρωτική Ελλάδα σε συνδυασμό με τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ανάλογη μελέτη έχει εκπονηθεί από τη Δ.Ε.Η. Ανανεώσιμες Α.Ε. για τη διασύνδεση Ρόδου-Κρήτης με ανάλογο συμπέρασμα. Μάλιστα, ένα από τα βασικά συμπεράσματα της τεχνικής εκθέσεως Ε.Μ.Π.- Ε.Π.Ι.Σ.Ε.Υ. είναι ότι η διασύνδεση των Δωδεκανήσων με την Κρήτη και μέσω αυτής με το Ηπειρωτικό Σύστημα είναι οικονομικότερη της Αυτόνομης Ανάπτυξης με την κατασκευή νέων εργοστασίων πετρελαίου. Επιπλέον, η διασύνδεση καθίσταται αναγκαία και για έναν άλλον πολύ σημαντικό λόγο: την αποφυγή αστάθειας που μπορεί να δημιουργήσει η υψηλή διείσδυση Α.Π.Ε. σε ένα απομονωμένο ηλεκτρικό σύστημα όπως αυτό της Ρόδου ή της Κρήτης. Γίνεται σαφές λοιπόν, ότι η πλέον βέλτιστη από οικονομικής, τεχνικής, περιβαλλοντικής αλλά και κοινωνικής πλευράς λύση για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών Κρήτης-Δωδεκανήσων είναι η δημιουργία ενός τόξου διασύνδεσής τους με το ηπειρωτικό δίκτυο σε συνδυασμό με την ανάπτυξη έργων Α.Π.Ε.
9. Ποια εναλλακτική λύση προτείνετε για το Πρασονήσι;
Το Πρασονήσι να ανακηρυχθεί σε Εθνικό Πάρκο όπου θα υπάρχει η δυνατότητα να αναπτυχθούν τεχνολογίες παραγωγής "καθαρής" ενέργειας από Α.Π.Ε., αλλά αυτό προϋποθέτει εξωστρέφεια και όραμα. Εξάλλου όλοι θέλουμε ενέργεια κανείς δεν θέλει να ζει στο σκοτάδι!
Να ανακηρυχθεί το Πρασονήσι, λοιπόν, σε Εθνικό Πάρκο - παράδεισο της ιστιοσανίδας, πόλο έλξης για χιλιάδες επισκέπτες ετησίως. Στο Πρασονήσι, στο μοναδικό αυτό τόπο θα πρέπει να δείξουμε το σεβασμό που του αρμόζει όντας ένα παγκόσμιο μνημείο μοναδικής φυσικής ομορφιάς. Στη γενικότερη ανάπτυξη μιας πιο οικολογικής συνείδησης, θα πρέπει παράλληλα να αντικατασταθούν τα παλιά απαρχαιωμένα μηχανήματα στη Σορωνή, να χρησιμοποιηθούν σύγχρονα μηχανήματα με αποτελεσματικά φίλτρα και να αγοράζεται μαζούτ υψηλής ποιότητας με μηδαμινή συγκέντρωση σε θείο. Μπορούμε να συμπληρώσουμε τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού με ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά, ηλιοθερμικά πάρκα και διασύνδεση της Ρόδου και εν γένει των Δωδεκανήσων με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσω της Κρήτης.
Εξάλλου αυτή η πρακτική έχει εφαρμοστεί και από άλλες χώρες (π.χ. διασύνδεση Ιταλίας-Σαρδηνίας, Ισπανίας-Μαγιόρκας).
Θέλουμε το Πρασονήσι, αυτόν τον μοναδικής ομορφιάς τόπο να παραμείνει τουριστικό θέρετρο και να μην μετατραπεί σε οικολογικό και τουριστικό "φέρετρο"! ΠΡΑΣΟΝΗΣΙ ΣΕ ΔΕΚΑ ...ΦΡΑΣΕΙΣ
1.ΕΘΝΙΚΟ ΠΑΡΚΟ
2.ΤΩΡΑ: ΣΟΡΩΝΗ 240 ΜW ΜΑΖΟΥΤ ΜΕ ΘΕΙΟ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 1970
3.ΑΥΡΙΟ: ΣΟΡΩΝΗ 240 ΜW ΚΑΙ ΠΡΑΣΟΝΗΣΙ 115 ΜW
4.ΔΥΟ ΕΣΤΙΕΣ ΜΟΛΥΝΣΗΣ, ΔΥΟ "ΧΩΜΑΤΕΡΕΣ"
5.ΒΑΡΥ ΜΑΖΟΥΤ ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΚΑΥΣΙΜΟ ΣΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ
6.ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΑ, ΗΛΙΟΘΕΡΜΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ
7.ΑΠΛΑ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ ΘΕΡΜΟΣΗΦΩΝΑΣ Ή ΗΛΙΑΚΟΣ
8.ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΚΡΗΤΗ. ΗΔΗ: ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΙΤΑΛΙΑΣ-ΣΑΡΔΗΝΙΑΣ, ΙΣΠΑΝΙΑΣ-ΜΑΓΙΟΡΚΑΣ
9.ΑΝΤΙΗΛΙΑΚΟ ΛΑΔΙ Ή ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ
10.ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΘΕΡΕΤΡΟ Ή ΦΕΡΕΤΡΟ
ΡΟΔΟΣ, ΤΟΠΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΗΛΙΟΦΑΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΪΚΑΡΟΔΟΣ, ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ
Φιλικά,
Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασίατου Περιβάλλοντος & την Ανάπτυξητης Νότιας Ρόδου
http://www.enikos.gr/
Η Δ.Ε.Η. σχεδιάζει την κατασκευή ενός εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο Πρασονήσι (Ρόδος-SURF SPOT, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ, ΠΑΡΚΟ NATURA 2000 (ΦΕΚ 1495/Β/2010, ΦΕΚ 1081/Β/2000, ΦΕΚ 1415/Β/2001)). Ο θερμοηλεκτρικός σταθμός (με δύο καπνοδόχους ύψους 70 μέτρων) θα κατασκευαστεί στα παράλια του νησιού, στο νοτιότερο τμήμα του, κοντά στη χερσόνησο του Πρασονησίου. Σύμφωνα δε με την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για τη λειτουργία του θα χρησιμοποιεί βαρύ μαζούτ (HFO, Heavy Fuel Oil) χαμηλού θείου ως καύσιμο. Το καύσιμο αυτό εγκυμονεί τεράστιο κίνδυνο για το περιβάλλον, δεδομένου ότι αυτό θα μεταφέρεται μέσω αγωγών που θα ξεκινούν από απόσταση 200 μέτρων από την ακτογραμμή της ανατολικής αμμουδιάς του Πρασονησίου και θα καταλήγουν σε εξέδρα μέσα στη θάλασσα, όπου θα αγκυροβολούν τα πετρελαιοφόρα για την εκφόρτωση του μαζούτ. Αυτό αποτελεί τεράστια απειλή για μία ανυπολόγιστη και μη αναστρέψιμη οικολογική καταστροφή σε μία από τις πιο θεαματικές φυσικές τοποθεσίες της Μεσογείου και έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως για windsurfing, καθώς τα απόβλητα του ηλεκτρικού σταθμού θα απορρίπτονται στην θάλασσα και στον αέρα! Αντίθετα θα πρέπει να υιοθετηθούν φιλικές προς το περιβάλλον εναλλακτικές ενεργειακές λύσεις, όπως είναι η αιολική και η ηλιακή ενέργεια (φωτοβολταϊκή, ηλιοθερμική τεχνολογία), καθώς το νησί της Ρόδου είναι από τα πιο ηλιόλουστα μέρη της Ευρώπης, αφιερωμένο στον θεό Ήλιο!
2. Μάχεστε ως περιβαλλοντική ομάδα κατά της υλοποίησης του νέου εργοστασίου της ΔΕΗ στο Πρασονήσι. Αλήθεια, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στη φύση και τους κατοίκους της Ρόδου εάν και εφόσον ολοκληρωθεί το έργο;
Το εργοστάσιο αυτό θα αποτελέσει τεράστια απειλή και μία εν δυνάμει ανυπολόγιστη και μη αντιστρεπτή οικολογική καταστροφή σε μία από τις πιο θεαματικές φυσικές τοποθεσίες της Μεσογείου και έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως για windsurfing, καθώς θα καταναλώνει βαρύ μαζούτ ενώ τα απόβλητά του θα απορρίπτονται στη θάλασσα και στον αέρα. Επιπλέον, το μεγάλο πλήθος των επισκεπτών του Πρασονησίου, είτε ως λάτρεις των θαλάσσιων σπορ (windsurfing, kitesurfing), είτε ως θαυμαστές της μοναδικής φυσικής ομορφιάς του Πρασονησίου, θα αντικρίζουν το έκτρωμα αυτού του εργοστασίου με τις καμινάδες να βγάζουν καυσαέρια και στην ίδια την παραλία οι λουόμενοι και οι σέρφερς θα αντικρίζουν τα πλοία να εκφορτώνουν μαζούτ! Αυτό βέβαια έχει και τα θετικά του, διότι οι λουόμενοι θα είναι προφυλαγμένοι από την επιβλαβή υπεριώδη ακτινοβολία μιας και θα λούζονται με την μαύρη αιθάλη του εργοστασίου.
3. Στο νέο εργοστάσιο θα χρησιμοποιηθούν μαζούτ με θείο, το πιο ρυπογόνο συμβατικό καύσιμο του πλανήτη. Ποιος είναι ο λόγος και τα αποτελέσματα της χρήσης του;
Το καύσιμο που προβλέπεται να χρησιμοποιηθεί στο εργοστάσιο είναι τύπος βαρέος μαζούτ το οποίο περιέχει θείο. Είναι ένα μαύρο παχύρρευστο σε συνήθεις συνθήκες θερμοκρασίας υγρό και σε αντίθεση με τα υπόλοιπα κλάσματα του αργού πετρελαίου είναι υπόλειμμα και όχι προϊόν διύλισης. Συνεπώς, το συγκεκριμένο καύσιμο αποτελεί παραπροϊόν των διυλιστηρίων το οποίο κάπου πρέπει να διοχετευθεί ή να αποθηκευτεί. Η τυπική σύστασή του περιλαμβάνει 34% αρωματικούς υδρογονάνθρακες, 21% παραφίνες, 30% κυκλοαλκάνια και 15% ενώσεις διαφορετικές των υδρογονανθράκων, όπως για παράδειγμα βαρέα μέταλλα. Βέβαια αυτό που αποτελεί μείζον πρόβλημα είναι η παρουσία των αρωματικών υδρογονανθράκων.
Οι ενώσεις αυτές (όπως το βενζόλιο, τολουόλιο και άλλες ενώσεις) είναι εξαιρετικά τοξικές και αποτελούν πηγές χρόνιας μόλυνσης για το έδαφος, τα φερτά υλικά και τον υδροφόρο ορίζοντα. Ορισμένες από αυτές τις ενώσεις είναι υπεύθυνες για δυσλειτουργίες στο συκώτι, τα νεφρά, την καρδιά, τους πνεύμονες και το νευρικό σύστημα. Είναι επίσης φωτοτοξικές, δηλαδή, εμφανίζουν ιδιαίτερα ενισχυμένη τοξικότητα εάν εκτεθούν στο ηλιακό φως ή σε άλλη πηγή υπεριώδους ακτινοβολίας. Επιπλέον, βάσει επιστημονικών μελετών, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι το βαρύ μαζούτ προκαλεί καρκινογένεση τόσο στα ζώα όσο και στους ανθρώπους.
Μια άλλη σημαντικά αρνητική ιδιότητα του βαρέος μαζούτ αποτελεί το γεγονός ότι έχει παραπλήσια πυκνότητα με αυτή του νερού. Αυτό το γεγονός του προσδίδει τα ιδιαίτερα αρνητικά χαρακτηριστικά του να μπορεί να επιπλέει, να παρουσιάζει ουδέτερη πλευστότητα ή να βυθίζεται ανάλογα με την αλατότητα των νερών υποδοχής. Αυτά τα τρία χαρακτηριστικά το καθιστούν ιδιαίτερα τοξικό για το περιβάλλον, το γεγονός δηλαδή ότι μπορεί να βυθίζεται καθιστά τις προσπάθειες απορρύπανσης, σε περίπτωση διαρροής, πλήρως αναποτελεσματικές. Επίσης, στην περίπτωση ουδέτερης πλευστότητας αποκτά τη δυνατότητα να μεταφέρεται σε μεγάλες αποστάσεις μέσω των υδάτινων ρευμάτων και να μολύνει τεράστιους υδάτινους όγκους.Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι η χρήση του βαρέος μαζούτ έχει καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Επομένως, η χρήση του δεν αποσκοπεί σε τίποτα άλλο παρά μόνο στην ικανοποίηση της ανάγκης απαλλαγής των μονάδων διύλισης από το συγκεκριμένο παραπροϊόν μετατρέποντας μ’ αυτό τον τρόπο την ευρύτερη περιοχή σε ένα νέο είδος "χωματερής"!
4. Κατά πόσο θα καλύπτονται οι ενεργειακές ανάγκες του νησιού μας από το νέο εργοστάσιο της ΔΕΗ;
Το νέο εργοστάσιο στο Πρασονήσι θα είναι μόνο 115 ΜW, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού, οι οποίες καλύπτονται ήδη από το υπάρχον εργοστάσιο, λαμβανομένου υπόψη ότι το 2011 η μέγιστη ζήτηση σε ισχύ ανήλθε στα 187 MW! Σήμερα, το εργοστάσιο το οποίο καλύπτει τις ανάγκες της Ρόδου βρίσκεται στο βορειοδυτικό άκρο του νησιού, στο Δ.Δ. Σορωνής. Το εργοστάσιο αυτό κατασκευάστηκε τη δεκαετία του '70 έχοντας σήμερα ονομαστική ισχύ 234 MW. Τα μηχανήματα καταναλώνουν βαρύ μαζούτ με θείο, είναι ρυπογόνα, παλιάς τεχνολογίας του '70 με ανύπαρκτα φίλτρα. Με την κατασκευή του νέου εργοστασίου στο Πρασονήσι, το οποίο θα είναι μόνο 115 ΜW, δεν θα παύσει η λειτουργία του απαρχαιωμένου εργοστασίου στη Σορώνη οπότε και θα έχουμε δύο εστίες μόλυνσης.
5. Πιστεύετε πως το εργοστάσιο, αν τελικά κατασκευαστεί, θα έχει επιπτώσεις στον τουρισμό, την κυριότερη πλουτοπαραγωγική πηγή της Ελλάδας;
To Πρασονήσι αποτελείται από δύο όρμους, τον ανατολικό και τον δυτικό όρμο Πρασονησίου. Στο ενδιάμεσο των δύο αυτών όρμων υπάρχει η μαγευτική αμμουδιά του Πρασονησίου, η οποία χωρίζει τις δύο παραλίες και κάνει το τοπίο να φαντάζει μαγευτικό. Στην ανατολική πλευρά του Πρασονησίου οι επισκέπτες μπορούν να κολυμπήσουν, καθώς και να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο χώρο του θαλάσσιου wind-surfing. Η δυτική πλευρά του Πρασονησίου είναι πάντα κυματώδης και για αυτό το λόγο θεωρείται κατάλληλη από τους έμπειρους και επαγγελματίες surfers. Ο άνεμος στην περιοχή του Πρασονησίου είναι συνήθως 4-6 μποφόρ, αλλά πολλές φορές ξεπερνάει ακόμα και τα 7 μποφόρ, λόγω των μελτεμιών. Ένα θαύμα της φύσης που λόγω της μοναδικής φυσικής του ομορφιάς αποτελεί πόλο έλξης χιλιάδων τουριστών κάθε χρόνο, αλλά και έναν από τους σπουδαιότερους προορισμούς για τους λάτρεις των θαλάσσιων σπορ (windsurfing και kitesurfing), τόσο στην Ευρώπη όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο και γι’ αυτό δίκαια χαρακτηρίζεται ως ο "παράδεισος των σέρφερς". Οι παράκτιες εγκαταστάσεις του εργοστασίου στην παραλία και το εργοστάσιο σε μια λωρίδα γης 800μ. μέσα σε πάρκο Natura, θα έχει ανυπολόγιστες συνέπειες στον τουρισμό της περιοχής, αλλά και όλου του νησιού, καθώς πολλοί επισκέπτονται το νησί της Ρόδου χάριν του Πρασονησίου και της μοναδικής δυνατότητας που προσφέρει στους λάτρεις της ιστιοσανίδας. Με την κατασκευή του εργοστασίου ένας από τους εναπομείναντες φυσικούς παραδείσους της Ρόδου, αλλά και της χώρας μας, θα καταστραφεί και θα εξαφανιστεί. Κατά συνέπεια, ένας από τους σπουδαιότερους λόγους κατακλυσμού του νησιού μας από τουρίστες θα εκλείψει επηρεάζοντας δυσμενέστατα την οικονομική και τουριστική ζωή της νότιας Ρόδου.
6. Tι προτάσεις υπάρχουν;
Στην μακρινή Ινδία στο Charanka κατασκευάστηκε φωτοβολταϊκό πάρκο 200MW σε 16 μήνες, [economist 28-4-12], σκουπίδια μετατρέπονται σε βιοαέριο, να θυμηθούμε την ανακύκλωση στο νησί μας [economist 5-2-11], ηλιοθερμία για ενέργεια κατά παραγγελία τις ώρες αιχμής (π.χ. 37o26'33" N και 6o15'34" W, περίπου 25 χιλ. δυτικά της Σεβίλλης). Ήδη, έχει εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη ηλιοθερμικού πάρκου ονομαστικής ισχύος 60 MW στο Δ.Δ. Κατταβιάς ενώ έχει κατατεθεί και σχετική αίτηση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για τη χορήγηση άδειας παραγωγής.Το νησί της Ρόδου είναι το πιο ηλιόλουστο μέρος της Ελλάδας έχοντας από τις μεγαλύτερες ηλιοφάνειες πανευρωπαϊκά, αφιερωμένο στον θεό Ήλιο. Συνεπώς, εναλλακτικές και φιλικές προς το περιβάλλον αλλά και αποδοτικές λύσεις υπάρχουν πολλές. Έχοντας πάνω από 300 ημέρες το χρόνο ηλιοφάνεια η Ρόδος αποτελεί ιδανικό τόπο για δημιουργία φωτοβολταϊκών και ηλιοθερμικών πάρκων. Επειδή η μόνιμη επωδός διαφόρων συντηρητικών είναι ότι τα φωτοβολταϊκά το καλοκαίρι δεν μπορούν να καλύψουν τη βραδινή ώρα αιχμής (7μμ-10μμ), μπορεί κανείς να αντιπαραβάλλει πάρα πολλούς (ώριμους τεχνολογικά) τρόπους με τους οποίους μπορεί να γίνει αποθήκευση της περίσσειας ενέργειας (ηλιοθερμία με την αποθήκευση ζεστού νερού για την κίνηση ατμοστροβίλων κ.λ.π.). Εκτός όμως από τις τεχνολογίες που στηρίζονται στην ηλιακή ακτινοβολία, το αιολικό δυναμικό διαφόρων περιοχών της Ρόδου (συμπεριλαμβανομένης της περιοχής Κατταβιάς - Πρασονησίου) είναι άφθονο και στο νησί λειτουργούν ήδη 3 αιολικά πάρκα και υπάρχει η δυνατότητα περεταίρω αύξησης της υφιστάμενης ισχύος. Βασικό χαρακτηριστικό της Ρόδου αποτελεί το γεγονός ότι τους θερινούς μήνες κατά τους οποίους υπάρχει κατακόρυφη ζήτηση σε ηλεκτρική ενέργεια οι ετησίες (μελτέμια) σε συνδυασμό με την παρατεταμένη ηλιοφάνεια συμβάλλουν ώστε οι Α.Π.Ε. να αποτελούν μια ολοκληρωμένη λύση για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του νησιού.
Η διασύνδεση με την Κρήτη. Η διασύνδεση Κρήτης - Ηπειρωτικής Ελλάδας με υποβρύχιο καλώδιο δρομολογείται ήδη, λόγω του ότι στην Κρήτη πρόκειται να γίνουν μεγάλες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά πάρκα (της τάξεως των 1000 MW σύμφωνα με δημοσιεύματα!). Αφού λοιπόν υπάρχει η υποδομή στην Κρήτη για να τροφοδοτήσει το νησί μας, για ποιο λόγο να μην διασυνδεθεί η Ρόδος με την Κρήτη; Σε μια τέτοια περίπτωση και το ενεργειακό πρόβλημα του νησιού θα λυθεί δια παντός και τα όποια ερείσματα για την κατασκευή του συμβατικού εργοστασίου ακυρώνονται εν τη γενέση τους, ενώ το υπάρχον εργοστάσιο στη Σορωνή θα μπορεί να λειτουργεί μόνο ως εφεδρεία, χωρίς να αποκλείσουμε το σενάριο της σταδιακής αποξήλωσης του. Επομένως, όχι μόνο δεν θα υποβαθμιστεί η περιοχή του Πρασονησίου αλλά θα περιοριστεί σημαντικά και η περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής Σορωνής. Κατά συνέπεια η Ρόδος θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο πράσινου νησιού πανευρωπαϊκά και μεταφορικά και κυριολεκτικά.
7. Οι αρμόδιοι που υπέγραψαν την έγκριση του νέου εργοστασίου λογικά γνωρίζουν τα μειονεκτήματα του έργου. Για ποιους λόγους όμως επιτρέπουν
τελικά την πραγματοποίηση του;
Σε ένα νησί προικισμένο με τεράστιες δυνατότητες παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, η χρήση πετρελαίου εν έτει 2012 φαντάζει αδιανόητη και αστεία. Μιλάμε για την πιο ξεπερασμένη, την πιο ακριβή τεχνολογία η οποία δεν είναι καθόλου περιβαλλοντικά φιλική. Εκτός από τα καυσαέρια του εργοστασίου, ο μεγαλύτερος κίνδυνος οικολογικής καταστροφής προέρχεται από την πιθανότητα διαρροής πετρελαίου στη θάλασσα. Μια τέτοια πιθανότητα δεν είναι καθόλου μικρή, αλλά αντίθετα συνιστά ένα συχνό φαινόμενο σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Συχνές είναι και οι μαρτυρίες ερασιτεχνών ψαράδων για την κατάσταση που επικρατεί στο υπάρχον εργοστάσιο στη Σορωνή όπου οι διαρροές πετρελαίου αποτελούν συχνό φαινόμενο, αλλά οι οποίες για προφανείς λόγους δεν δημοσιοποιούνται ποτέ. Σοβαρούς λόγους υλοποίησης του εν λόγω έργου που να στηρίζονται σε επιστημονικά επιχειρήματα αλλά και στην κοινή λογική, όσο και αν προσπαθήσει κανείς δεν θα βρει.
8. Κρίνεται σκόπιμη από οικονομικής, τεχνικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής πλευράς η κατασκευή ενός τέτοιου εργοστασίου;
Κατ’ αρχήν να σημειώσουμε ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία το λιγότερο που μπορεί να χαρακτηριστεί είναι απαρχαιωμένη, ενώ κατ’ εξαίρεση για τo έργο της Ρόδου σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία 2001-80-ΕΚ η οποία έχει ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία βάσει της K.Y.A. 29457-1511-2005 (ΦΕΚ 992/Β/2005), έχουν παρακαμφθεί τα όρια εκπομπών ρύπων που έχουν θεσπιστεί για τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Μάλιστα, όσο αφορά τα οξείδια του αζώτου (τοξικά αέρια τα οποία αποτελούν ισχυρά αέρια του φαινομένου του θερμοκηπίου) και τα σωματίδια, τα κατ’ εξαίρεση όρια εξακολουθούν να είναι αρκετά χαμηλότερα απ’ αυτά που προβλέπονται στην απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου!Σύμφωνα, λοιπόν, με επιστημονική μελέτη που εκπονήθηκε τον Απρίλιο του 2011 από την ομάδα εργασίας Ρ.Α.Ε.-Δ.Ε.Σ.Μ.Η.Ε.-Δ.Ε.Η. με τίτλο "Μελέτη ανάπτυξης του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης - Διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα" βάσει τεχνικής εκθέσεως του Ε.Μ.Π. (Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο) σε συνεργασία το Ε.Π.Ι.Σ.Ε.Υ. (Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών) με τίτλο "Επικαιροποίηση της στρατηγικής μελέτης διασύνδεσης νησιών με το σύστημα" (Νοέμβριος 2008), αναφορικά με την κάλυψη των ολοένα αυξανόμενων ενεργειακών αναγκών της Κρήτης, η πιο τεχνοοικονομικά βέλτιστη και συμφέρουσα λύση για την Κρήτη αποτελεί η διασύνδεση της με την ηπειρωτική Ελλάδα σε συνδυασμό με τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ανάλογη μελέτη έχει εκπονηθεί από τη Δ.Ε.Η. Ανανεώσιμες Α.Ε. για τη διασύνδεση Ρόδου-Κρήτης με ανάλογο συμπέρασμα. Μάλιστα, ένα από τα βασικά συμπεράσματα της τεχνικής εκθέσεως Ε.Μ.Π.- Ε.Π.Ι.Σ.Ε.Υ. είναι ότι η διασύνδεση των Δωδεκανήσων με την Κρήτη και μέσω αυτής με το Ηπειρωτικό Σύστημα είναι οικονομικότερη της Αυτόνομης Ανάπτυξης με την κατασκευή νέων εργοστασίων πετρελαίου. Επιπλέον, η διασύνδεση καθίσταται αναγκαία και για έναν άλλον πολύ σημαντικό λόγο: την αποφυγή αστάθειας που μπορεί να δημιουργήσει η υψηλή διείσδυση Α.Π.Ε. σε ένα απομονωμένο ηλεκτρικό σύστημα όπως αυτό της Ρόδου ή της Κρήτης. Γίνεται σαφές λοιπόν, ότι η πλέον βέλτιστη από οικονομικής, τεχνικής, περιβαλλοντικής αλλά και κοινωνικής πλευράς λύση για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών Κρήτης-Δωδεκανήσων είναι η δημιουργία ενός τόξου διασύνδεσής τους με το ηπειρωτικό δίκτυο σε συνδυασμό με την ανάπτυξη έργων Α.Π.Ε.
9. Ποια εναλλακτική λύση προτείνετε για το Πρασονήσι;
Το Πρασονήσι να ανακηρυχθεί σε Εθνικό Πάρκο όπου θα υπάρχει η δυνατότητα να αναπτυχθούν τεχνολογίες παραγωγής "καθαρής" ενέργειας από Α.Π.Ε., αλλά αυτό προϋποθέτει εξωστρέφεια και όραμα. Εξάλλου όλοι θέλουμε ενέργεια κανείς δεν θέλει να ζει στο σκοτάδι!
Να ανακηρυχθεί το Πρασονήσι, λοιπόν, σε Εθνικό Πάρκο - παράδεισο της ιστιοσανίδας, πόλο έλξης για χιλιάδες επισκέπτες ετησίως. Στο Πρασονήσι, στο μοναδικό αυτό τόπο θα πρέπει να δείξουμε το σεβασμό που του αρμόζει όντας ένα παγκόσμιο μνημείο μοναδικής φυσικής ομορφιάς. Στη γενικότερη ανάπτυξη μιας πιο οικολογικής συνείδησης, θα πρέπει παράλληλα να αντικατασταθούν τα παλιά απαρχαιωμένα μηχανήματα στη Σορωνή, να χρησιμοποιηθούν σύγχρονα μηχανήματα με αποτελεσματικά φίλτρα και να αγοράζεται μαζούτ υψηλής ποιότητας με μηδαμινή συγκέντρωση σε θείο. Μπορούμε να συμπληρώσουμε τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού με ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά, ηλιοθερμικά πάρκα και διασύνδεση της Ρόδου και εν γένει των Δωδεκανήσων με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσω της Κρήτης.
Εξάλλου αυτή η πρακτική έχει εφαρμοστεί και από άλλες χώρες (π.χ. διασύνδεση Ιταλίας-Σαρδηνίας, Ισπανίας-Μαγιόρκας).
Θέλουμε το Πρασονήσι, αυτόν τον μοναδικής ομορφιάς τόπο να παραμείνει τουριστικό θέρετρο και να μην μετατραπεί σε οικολογικό και τουριστικό "φέρετρο"! ΠΡΑΣΟΝΗΣΙ ΣΕ ΔΕΚΑ ...ΦΡΑΣΕΙΣ
1.ΕΘΝΙΚΟ ΠΑΡΚΟ
2.ΤΩΡΑ: ΣΟΡΩΝΗ 240 ΜW ΜΑΖΟΥΤ ΜΕ ΘΕΙΟ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 1970
3.ΑΥΡΙΟ: ΣΟΡΩΝΗ 240 ΜW ΚΑΙ ΠΡΑΣΟΝΗΣΙ 115 ΜW
4.ΔΥΟ ΕΣΤΙΕΣ ΜΟΛΥΝΣΗΣ, ΔΥΟ "ΧΩΜΑΤΕΡΕΣ"
5.ΒΑΡΥ ΜΑΖΟΥΤ ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΚΑΥΣΙΜΟ ΣΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ
6.ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΑ, ΗΛΙΟΘΕΡΜΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ
7.ΑΠΛΑ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ ΘΕΡΜΟΣΗΦΩΝΑΣ Ή ΗΛΙΑΚΟΣ
8.ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΚΡΗΤΗ. ΗΔΗ: ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΙΤΑΛΙΑΣ-ΣΑΡΔΗΝΙΑΣ, ΙΣΠΑΝΙΑΣ-ΜΑΓΙΟΡΚΑΣ
9.ΑΝΤΙΗΛΙΑΚΟ ΛΑΔΙ Ή ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ
10.ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΘΕΡΕΤΡΟ Ή ΦΕΡΕΤΡΟ
ΡΟΔΟΣ, ΤΟΠΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΗΛΙΟΦΑΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΪΚΑΡΟΔΟΣ, ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ
Φιλικά,
Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασίατου Περιβάλλοντος & την Ανάπτυξητης Νότιας Ρόδου
http://www.enikos.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου