Έξι χρόνια λειτουργίας κλείνει φέτος το Κυριακάτικο Σχολείο Μεταναστών. Από τα θρανία του -κάθε Σάββατο απόγευμα και Κυριακή- έχουν περάσει 3.500 μαθητές και πολλές εκατοντάδες δασκάλων. Εκεί παραδίδονται δωρεάν μαθήματα ελληνικών, σε ενήλικους μετανάστες και πρόσφυγες, από Έλληνες δασκάλους, φιλολόγους, μεταπτυχιακούς φοιτητές, συνταξιούχους εκπαιδευτικούς.
«Σε συνθήκες ανυπαρξίας εκπαιδευτικών δομών για ενήλικους μετανάστες, το Κυριακάτικο Σχολείο Μεταναστών (ΚΣΜ) είναι ένας από τους λίγους θεσμούς που παρέχει εθελοντικά στους αλλοδαπούς τη δυνατότητα να μάθουν την ελληνική γλώσσα, απαραίτητο όπλο για να ενταχθούν στην ελληνική κοινωνία», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο εκπαιδευτικός Θανάσης Κούρκουλας, από τους πρωτεργάτες του ΚΣΜ και συμπληρώνει: «Δεν ευελπιστούμε ότι θα λύσουμε εμείς το πρόβλημα, αλλά θέλουμε να αποτελέσουμε το έναυσμα για να κάνουν οι φορείς και το κράτος ό,τι μπορούν».
Τα μαθήματα γλώσσας γίνονται σε έξι επίπεδα, εξηγεί η Εύη Μακρή, που συμβάλλει συστηματικά στη λειτουργία του σχολείου τα τελευταία τρία χρόνια. «Ξεκινάμε από τον συλλαβισμό και το αλφάβητο στο πρώτο επίπεδο και φθάνουμε μέχρι το έκτο επίπεδο, οπότε μπορούν να δώσουν εξετάσεις για πτυχίο ελληνομάθειας. Τα μαθήματα του πρώτου επιπέδου είναι αφιερωμένα στο αλφάβητο και τον συλλαβισμό, που είναι δύσκολη υπόθεση για όσους μιλούν φαρσί, ουρντού, μπάγκλα, αραβικά. Στις γλώσσες αυτές δεν υπάρχει η έννοια της συλλαβής, τα φωνήεντα δεν γράφονται, αλλά ορίζονται από τόνους, η γραφή και η αντίληψη της γλώσσας είναι τελείως διαφορετικές από των ινδοευρωπαϊκών γλωσσών. Σ' αυτό το επίπεδο διευκολύνονται μόνο όσοι ήδη γνωρίζουν αγγλικά».
Η εκπαιδευτικός, Εφη Γαρδίκη, καθηγήτρια σε δημόσιο λύκειο, προσφέρει τις υπηρεσίες της στο Κυριακάτικο Σχολείο Μεταναστών εδώ κι ένα χρόνο. «Υπάρχει έλλειψη σχολείων για ενήλικους μετανάστες και πρόσφυγες που θέλουν να μάθουν ελληνικά. Τα παιδιά μπορούν να πάνε σχολείο, αλλά δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο για τους μεγάλους. Πρόκειται για ένα πληθυσμό που υφίσταται ρατσισμό και διακρίσεις, οπότε ό,τι προσφέρουμε είναι σημαντικό».
Παράλληλα, επισημαίνει ότι «η ποιότητα του μαθήματος είναι διαφορετική, διότι αυτοί οι άνθρωποι θέλουν να βρίσκονται εκεί. Τα παιδιά στο σχολείο πολλές φορές δεν θέλουν να βρίσκονται εκεί. Στο Κυριακάτικο Σχολείο Μεταναστών εκτιμούν αυτό που τους προσφέρεται».
Ο Μ.Τ. έχει παρακολουθήσει επιμελώς τα μαθήματα στο σχολείο για τρία χρόνια. Έφθασε από τη Συρία πριν από τέσσερα χρόνια και καταφέρνει ήδη να μιλάει ελληνικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ με σωστό συντακτικό και γραμματική. «Εργάζομαι και πηγαίνω κανονικά στα μαθήματα αυτά τα χρόνια» εξηγεί. «Στο σχολείο δεν μας μαθαίνουν μόνο ελληνικά. Μας βοηθούν σε όλα. Εκεί έμαθα τα δικαιώματά μου. Με έστειλαν σε νομικούς για ό,τι χρειαζόμουν. Έχω κάνει φίλους Έλληνες και ξένους. Κανονικά αυτή η χρονιά έπρεπε να είναι η τελευταία, διότι πήγα στις εξετάσεις ελληνικών. Αλλά δεν θέλω να τους αφήσω. Τους αγαπώ και θέλω να συνεχίσω. Να πάω σε υψηλότερο επίπεδο. Διότι εκεί δεν μαθαίνω μόνο τη γλώσσα, αλλά κι άλλα πράγματα χρήσιμα για τη ζωή».
Μ.Δεληθανάση
http://efagonizesthe.blogspot.com
Είμαι 100% σίγουρος, για να μην πω 1000% ότι σε αυτά τα σχολεία τα βιβλία έχουν ήδη φτάσει και είναι έτοιμα για παράδοση...
ΑπάντησηΔιαγραφήAkolk.
οι ανλαγκες εκει είναι σαφώς λιγότερες και εξάλου γίνεται απο εθελοντές καθηγητές...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν π΄ρεπει να απορίπτουμε και τους μετανάστες που θέλουν να μάθουν την γλώσσα σωστά και να ενταχθούν στην κοινωνία
kai oxi san kati allous ellines poy den jeroyn na grafoyn ellinika
Δεν ξέρουν να γράφουν Ελληνικά γιατί δεν υπάρχουν εθελοντές καθηγητές όπως επίσης επείδη ποτέ τα βιβία δεν πήγαν στην ώρα τους. Ίσως αν τα σχολεία λειτουργούσαν τόσο καλά όσο αυτά των μεταναστών να μάθαιναν και οι Έλληνες να γράφουν σωστά αλλά και να ενσωματώνονταν στην Ελληνική κοινωνία των μεταναστών.
ΑπάντησηΔιαγραφήAkolk
χαχα το τελευταίο ήταν καλό...ο καθένας όμως είναι υπεύθυνος του εαυτού του...τα greeklish δεν τα μάθανε στο σχολείο
ΑπάντησηΔιαγραφή