Του Νίκου Τσομπανίδη
Καταναλωτισμός ή αλλιώς Comsumerism -στα αγγλικά- είναι η τάση για κατανάλωση όσο το δυνατόν περισσότερων αγαθών, πέρα από τις αντικειμενικά υπάρχουσες ανάγκες του ανθρώπου
Ο καταναλωτισμός γεννάται πριν εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια όταν ακόμα στο προσκήνιο ήταν αρχαίοι πολιτισμοί όπως αυτοί των Αιγυπτίων , των Ρωμαίων κ.λπ .Ωστόσο η σημερινή έννοια της λέξης δεν έχει καμία σχέση με την έννοια της τότε λέξης .
Σήμερα ο καταναλωτισμός είναι ένα από τα μείζονα θέματα της κοινωνίας μας που έχει διαβάλλει τους πολίτες κάθε χώρας ανά την υφήλιο . Σημαντικό ρόλο σε αυτή τη προσπάθεια του καταναλωτισμού παίζουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ! Μέσω αυτόν ο κάθε επίδοξος κερδοσκόπος μπορεί να προβάλει το προϊόν του παρουσιάζοντας το σαν το μέγιστο αγαθό , κάνοντας καταναλωτή να το αγοράσει !
Καθημερινώς βομβαρδιζόμαστε απο περίπου 2,500 χιλιάδες διαφημίσεις χωρίς να το καταλαβαίνουμε !
" Με το νέο μας σαμπουαν θα έχετε τα πιο λαμπερά μαλλιά απ'όλους "
"Δάνειο με επιτόκιο 3%, μόνο στη δική μας τράπεζα "
"Με 5€ θα μιλάς ,θα γράφεις και θα σερφάρεις για ένα μήνα "
Είναι κάποιες απο τις διαφημιστικές φράσεις που ακούμε καθημερινώς ...
Όμως , σημαντικότερο ρόλο σε αυτή τη καταναλωτική μανία παίζουν τα υποσυνείδητα μηνύματα .Τα βρίσκουμε σε πολλές διαφημίσεις προϊόντων αλλά και τραγουδιών .
Το Σεπτέμβριο του 1957 ο James M. Vicary συγκάλεσε συνέδριο με σκοπό την δημιουργία της
Subliminal Projection Company (Εταιρεία Υποσυνείδητης Προβολής)
Ο Vicary παρουσίασε τα αποτελέσματα από πείραμα 6 εβδομάδων που διεξήχθη σε κινηματογραφική αίθουσα του New Jersey, όπου ένας υψηλής ταχύτητας κινηματογραφικός προβολέας χρησιμοποιήθηκε στο να εκπέμπει τις φράσεις «πιες Coca Cola» και «φάε ποπκόρν» κατά τη διάρκεια της ταινίας, με ταχύτητα 1/3,000 του δευτερολέπτου ανά πέντε δευτερόλεπτα, χωρίς οι φράσεις αυτές να γίνονται αντιληπτές απο το μάτι των θεατών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι κατά τις 6 εβδομάδες που διήρκησε το πείραμα οι πωλήσεις ανέβηκαν 57,5 % στο ποπκόρν και 18.1 % για την Coca Cola
Αρα τα υποσυνείδητα μηνύματα επηρεάζουν, δίχως να γίνονται αντιληπτά!!!
Κάτι άλλο που θέλω να επισημάνω είναι η τύπωση ημερομηνίας λήξης στα σημερινά προϊόντα !
Έχετε άραγε αναρωτηθεί ποτέ γιατί έχει μπει στη ζωή μας αυτή η συνήθεια την ώρα που οι γονείς μικροί δεν ήξεραν τι θα πει η λέξη " λήξη" ; Σας διαβεβαιώ πως οι γονείς μου - όπως μου διηγούνται- δεν πάθεναν τίποτα τρώγοντας προϊόντα που δεν ανέφεραν την ημερομηνία λήξης !
Μήπως άραγε είναι και αυτό ένα καταναλωτικό κόλπο;
Ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης αυτού του τεράστιου προβλήματος που μαστίζει τη σημερινή κοινωνία είναι αντικειμενική κατανάλωση ! Θα πρέπει να αγοράζουμε αυτό που πραγματικά μας χρειάζεται χωρίς να σπαταλάμε τα λεφτά μας άσκοπα σε ανούσια προϊόντα !
liberando-la-conferencia
http://logioshermes.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου