Το παρακάτω αρθρίδιο δυο
σπουδαίων μυαλών του 19ου αιώνα μόνο ‘έμμεση’ σχέση έχει με τ’ άλογα, ηνίοχους
και άρματα [δες 2η παράγραφο του Νίτσε], έχει όμως άμεση σχέση με την πολιτική
πραγματικότητα των ημερών μας.
Ο
Νίτσε, που πρώτος υποστήριξε ότι ‘όλοι μας είμαστε Έλληνες’, καυτηριάζει το
δυτικοευρωπαϊκό ‘πολιτισμό’ του τότε –και του σήμερα–για το μίσος του προς τους
Έλληνες. Ο Παπαδιαμάντης δίνει τον καλύτερο ορισμό του 19ου αιώνα για τους…
‘βουλεπτές’, που μετεξελίχτηκαν σε ‘βολευτές’ στις μέρες μας...
Ελπίζεται να τ’
απολαύσουν όλοι οι έλληνες ηνιοχούντες και ιππεύοντες σήμερα, αψηφώντας πάντα
την άβυσσο…
Θ.
Γ. Αντίκας,
Ιππίατρος
ΔΟΙ-Ε.Ι
1.
Φρειδερίκος Νίτσε: Απόσπασμα Κεφ. 15, του βιβλίου «Η Γέννηση της Τραγωδίας»,
1872
«Αποδεδειγμένα σε κάθε περίοδο της εξέλιξής του ο δυτικοευρωπαϊκός πολιτισμός προσπάθησε να απελευθερώσει τον εαυτό του από τους Έλληνες. Η προσπάθεια αυτή είναι διαποτισμένη με βαθύτατη δυσαρέσκεια, διότι οτιδήποτε κι αν δημιουργούσαν, φαινομενικά πρωτότυπο και άξιο θαυμασμού, έχανε χρώμα και ζωή στη σύγκρισή του με το ελληνικό μοντέλο, συρρικνωνότανε, κατέληγε να μοιάζει με φθηνό αντίγραφο, με καρικατούρα. Έτσι ξανά και ξανά μια οργή ποτισμένη με μίσος ξεσπάει εναντίον των Ελλήνων, εναντίον αυτού του μικρού και αλαζονικού έθνους, που είχε το νεύρο να ονομάσει βαρβαρικό ότι δεν είχε δημιουργηθεί στο έδαφός του…
«Αποδεδειγμένα σε κάθε περίοδο της εξέλιξής του ο δυτικοευρωπαϊκός πολιτισμός προσπάθησε να απελευθερώσει τον εαυτό του από τους Έλληνες. Η προσπάθεια αυτή είναι διαποτισμένη με βαθύτατη δυσαρέσκεια, διότι οτιδήποτε κι αν δημιουργούσαν, φαινομενικά πρωτότυπο και άξιο θαυμασμού, έχανε χρώμα και ζωή στη σύγκρισή του με το ελληνικό μοντέλο, συρρικνωνότανε, κατέληγε να μοιάζει με φθηνό αντίγραφο, με καρικατούρα. Έτσι ξανά και ξανά μια οργή ποτισμένη με μίσος ξεσπάει εναντίον των Ελλήνων, εναντίον αυτού του μικρού και αλαζονικού έθνους, που είχε το νεύρο να ονομάσει βαρβαρικό ότι δεν είχε δημιουργηθεί στο έδαφός του…
Κανένας από τους
επανεμφανιζόμενους εχθρούς τους δεν είχε την τύχη να ανακαλύψει το κώνειο, με το
οποίο θα μπορούσαμε μια για πάντα να απαλλαγούμε απ’ αυτούς. Όλα τα δηλητήρια
του φθόνου, της ύβρεως, του μίσους έχουν αποδειχθεί ανεπαρκή να διαταράξουν την
υπέροχη ομορφιά τους. Έτσι οι άνθρωποι συνεχίζουν να νιώθουν ντροπή και φόβο
απέναντι στους Έλληνες. Βέβαια, πού και πού, κάποιος εμφανίζεται που αναγνωρίζει
ακέραιη την αλήθεια, την αλήθεια που διδάσκει ότι οι Έλληνες είναι οι ηνίοχοι
κάθε επερχόμενου πολιτισμού και σχεδόν πάντα τόσο τα άρματα όσο και τα άλογα των
επερχόμενων πολιτισμών είναι πολύ χαμηλής ποιότητας σε σχέση με τους ηνίοχους,
οι οποίοι τελικά αθλούνται οδηγώντας το άρμα στην άβυσσο, την οποία αυτοί
ξεπερνούν με αχίλλειο πήδημα».
2. Αλέξανδρος
Παπαδιαμάντης: άρθρο στην Εφημερίδα ‘Ακρόπολις’,
1896
Τις ημύνθη περί πάτρης;
Και τι πταίει η γλαυξ, η
θρηνούσα επί ερειπίων;
Πταίουν οι πλάσαντες τα ερείπια. Και τα ερείπια
τα έπλασαν οι ανίκανοι κυβερνήται της Ελλάδος. Αυτοί οι πολιτικοί, αυτοί οι
βουλεπταί, εκατάστρεψαν το έθνος,
ανάθεμά τους. Κάψιμο θέλουν όλοι
τους! Τότε σ’ εξεθέωναν οι προεστοί κι οι
‘γυφτοχαρατζήδες’, τώρα σε ‘αθεώνουν’ οι
βουλευταί κ’ οι δήμαρχοι. Αυτοί που
είχαν το λύειν και το δεσμείν εις τα δύο
κόμματα, τους έταζαν ‘φούρνους με καρβέλια’,
δώσαντες αυτοίς ουχί πλείονας των
είκοσι δραχμών μετρητά, απέναντι,
καθώς τους είπαν, και παρακινήσαντες αυτούς να
εξοδεύσουν κι απ’ τη σακκούλα
τους όσα θέλουν άφοβα,
διότι θα πληρωθούν μέχρι λεπτού,
σύμφωνα με τον λογαριασμόν, όν ήθελαν παρουσιάσουν.
Το τέρας το καλούμενον
επιφανής τρέφει τη φυγοπονίαν, την
θεσιθηρίαν, τον τραμπουκισμόν, τον
κουτσαβακισμόν, την εις τους νόμους απείθειαν.
Πλάττει αυλήν εξ αχρήστων ανθρώπων,
στοιχείων φθοροποιών τα οποία τον
περιστοιχίζουσι, παρασίτων τα οποία
αποζώσιν εξ αυτού…
Μεταξύ δύο
αντιπάλων μετερχομένων την αυτήν
διαφθορά, θα επιτύχει εκείνος όστις ευπρεπέστερον φορεί το
προσωπείον κι επιδεξιώτερον τον κόθορνον.
Άμυνα
περί πάτρης θα ήτο η ευσυνείδητος λειτουργία των
θεσμών, η εθνικήαγωγή, η χρηστή διοίκησις, η καταπολέμησις του ξένου
υλισμού και πιθηκισμού, του διαφθείροντος
το φρόνημα και εκφυλίσαντος σήμερον
τοέθνος, και η πρόληψις της χρεοκοπίας.
Ο ίδιος έγραψε επίσης στο
«Οι Έμποροι των Εθνών»:
Η αργία
εγέννησε την πενίαν.
Η πενία έτεκεν την πείναν.
Η πείνα παρήγαγε την όρεξιν.
Η όρεξις εγέννησε την αυθαιρεσίαν.
Η αυθαιρεσία εγέννησε την ληστείαν.
Η ληστεία εγέννησε την πολιτικήν.
Ιδού η αυθεντική καταγωγή του τέρατος τούτου”
Η πενία έτεκεν την πείναν.
Η πείνα παρήγαγε την όρεξιν.
Η όρεξις εγέννησε την αυθαιρεσίαν.
Η αυθαιρεσία εγέννησε την ληστείαν.
Η ληστεία εγέννησε την πολιτικήν.
Ιδού η αυθεντική καταγωγή του τέρατος τούτου”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου