Άγαλμα-"Παν εφ΄ ω τις αγάλλεται", δηλαδή "κάθε τι με το οποίο κανείς αγάλλεται, χαίρεται, εντυπωσιάζεται", σύμφωνα με το λεξικό του Ησύχειου του Αλεξανδρινού
Οι άνθρωποι κατασκεύαζαν αγάλματα από τα πανάρχαια χρόνια. Οι λόγοι που τους παρακινούσαν σ' αυτό, ήταν κυρίως θρησκευτικοί. Ζωντάνευαν έτσι τους θεούς και πίστευαν πως μ' αυτό εξασφάλιζαν την προστασία τους. Άλλα αγάλματα έχουν φτιαχτεί για να τιμήσουν ένα ιστορικό γεγονός ή κάποια προσωπικότητα.
Κάποια αγάλματα συμβολίζουν ιδέες, αρχές, αξίες, ιδανικά ή καταστάσεις κι έχουν γίνει γνωστά γι' αυτό το λόγο. Μερικά από αυτά θα δούμε με τη σημερινή εγγραφή.
Η Πατρίδα καλεί
Σύμβολο αγώνα και αγάπης για την πατρίδα
Οι άνθρωποι κατασκεύαζαν αγάλματα από τα πανάρχαια χρόνια. Οι λόγοι που τους παρακινούσαν σ' αυτό, ήταν κυρίως θρησκευτικοί. Ζωντάνευαν έτσι τους θεούς και πίστευαν πως μ' αυτό εξασφάλιζαν την προστασία τους. Άλλα αγάλματα έχουν φτιαχτεί για να τιμήσουν ένα ιστορικό γεγονός ή κάποια προσωπικότητα.
Κάποια αγάλματα συμβολίζουν ιδέες, αρχές, αξίες, ιδανικά ή καταστάσεις κι έχουν γίνει γνωστά γι' αυτό το λόγο. Μερικά από αυτά θα δούμε με τη σημερινή εγγραφή.
Η Πατρίδα καλεί
Σύμβολο αγώνα και αγάπης για την πατρίδα
Ονομάζεται αλλιώς και "Η Μητέρα Πατρίδα", "Η Μητέρα Πατρίδα καλεί" ή απλά "Η Πατρίδα" ή "Μνημείο Mamayev". Μια γυναικεία μορφή με το δεξί χέρι υψωμένο ψηλά, κρατώντας ένα σπαθί και με το αριστερό χέρι σε μια χειρονομία καλέσματος.
Τοποθετημένο σε ένα ύψωμα στην πόλη Βολγκογράντ της Ρωσίας, φτιάχτηκε για να τιμήσει τη μάχη του Στάλινγκραντ, μία από τις πιο κρίσιμες αλλά και από τις πιο αιματηρές μάχες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου με εκτιμώμενες απώλειες περί τα 1,5 εκατομμύρια ανθρώπους.
Φωτογραφία Mikhail Bayganov
Φωτογραφία Mikhail Bayganov
Έχει συνολικό ύψος 85 μέτρα, από τα οποία το σώμα είναι 52 μέτρα και το σπαθί 33. Διακόσια σκαλιά οδηγούν από τη βάση του λόφου στο μνημείο και συμβολίζουν τις διακόσιες μέρες που κράτησε η μάχη του Στάλινγκραντ. Σύμφωνα με κάποιες πηγές το άγαλμα είναι εμπνευσμένο από τη "Νίκη της Σαμοθράκης".
Φωτογραφία volganet.ru
Φωτογραφία volganet.ru
Το άγαλμα του Χριστού Λυτρωτή (Cristo Redentor στα πορτογαλικά) είναι ψηλό άγαλμα το οποίο εικονίζει τον Ιησού Χριστό με απλωμένα τα χέρια. Βρίσκεται στην κορυφή του λόφου Κορκοβάντο, πάνω από το Ρίο ντε Τζανέιρο, στο εθνικό πάρκο του Δάσους Τιζούκα. Στέκεται με απλωμένα τα χέρια σαν να καλωσορίζει τον κόσμο, σε ύψος 710 μέτρων. Έχει ύψος 32 μέτρα, ζυγίζει 1.000 τόνους και μάλιστα είναι εγκατεστημένο με τρόπο ώστε να ατενίζει την πόλη του Ρίο.
Φωτογραφία Klaus with K
Φωτογραφία Klaus with K
Το άγαλμα της Guan Yin βρίσκεται στη νότια ακτή του νησιού Χαινάν, στην Κίνα. Έχει ύψος 108 μέτρα, είναι το τέταρτο ψηλότερο άγαλμα στον κόσμο (προς το παρόν) και είναι αφιερωμένο στην bodhisattva (φωτισμένη ύπαρξη σύμφωνα με τον Βουδισμό) Guan Yin, η οποία συνδέεται με την συμπόνια και την ευσπλαχνία. Είναι γνωστή ως "Η Θεά του ελέους".
Το άγαλμα έχει τρεις όψεις. Η μία όψη είναι στραμμένη προς το εσωτερικό της χώρας και οι άλλες δύο αντικρίζουν τη θάλασσα της νότιας Κίνας. Συμβολίζει την ευλογία και την προστασία από την Guan Yin της Κίνας και όλου του κόσμου.
Φωτογραφία alphazeta
Φωτογραφία alphazeta
Το άγαλμα της Eλευθερίας εικονίζει την ελευθερία ως γυναικεία μορφή και βρίσκεται σε ένα νησάκι στην είσοδο του λιμανιού της Νέας Υόρκης, από όπου είναι ορατό σε όποιον μπαίνει ή βγαίνει από το λιμάνι της Νέας Υόρκης. Η ιδέα του αγάλματος ανήκει στον Γάλλο ιστορικό Εντουάρ ντε Λαμπουλέ, ο οποίος πρότεινε να κατασκευαστεί ένα μνημείο προς τιμήν της γαλλοαμερικανικής φιλίας.
Η αναμμένη δάδα στο δεξί της χέρι συμβολίζει την ιδέα της ελευθερίας. Το στέμμα στο κεφάλι της έχει επτά ακτίνες, που συμβολίζουν τις επτά θάλασσες και τις επτά ηπείρους.
Το άγαλμα ζυγίζει 225 τόνους και καλύπτεται από ένα περίβλημα χαλκού. Το ύψος του, χωρίς τη βάση, είναι 46,5 μέτρα, ενώ με τη βάση διπλασιάζεται. Στο εσωτερικό του, 168 σκαλιά επιτρέπουν την άνοδο στο κεφάλι και άλλα 54 στο χέρι, που κρατάει τον πυρσό.
Φωτογραφία Flo BayerΈνα άγαλμα ύψους 27 μέτρων αφιερωμένο στις γυναίκες και κυρίως στις μητέρες. Αντικρίζει την πόλη Butte, στην Μοντάνα των ΗΠΑ. Είναι το δεύτερο ψηλότερο άγαλμα στις ΗΠΑ, μετά το άγαλμα της Ελευθερίας.
Φωτογραφία Carly Armstrong
Φωτογραφία Carly Armstrong
Το άγαλμα εμπνεύστηκε ο Bob O'Bill, κάτοικος της περιοχής, του οποίου η γυναίκα ήταν πολύ άρρωστη. Υποσχέθηκε στην Παναγία ότι θα έφτιαχνε ένα άγαλμα προς τιμήν της, αν γινόταν καλά η γυναίκα του. Όταν αυτή συνήλθε ξεκίνησε η κατασκευή του αγάλματος στην κορυφή ενός λόφου. Κατασκευάστηκε με υλικά που πρόσφεραν εθελοντές. Είναι φωτισμένο και ορατό το βράδυ.
Η Θεά Δικαιοσύνη
Σύμβολο και προσωποποίηση της δικαιοσύνης.
Φωτογραφία John Massey Rhind
Βασίζεται στην Γιουστίτια, θεά της δικαιοσύνης κατά τη ρωμαϊκή μυθολογία, ενώ στην ελληνική μυθολογία ταυτίζεται με τη Θέμιδα. Θεωρούνταν η ενσάρκωση της θείας τάξης και η προσωποποίηση της δικαιοσύνης στην ρωμαϊκή νομοθεσία. Απεικονίζεται κρατώντας τους ζυγούς στην αριστερή πλευρά, μερικές φορές κρατάει μαχαίρι στο δεξί χέρι, το οποίο συμβολίζει την λογική της δικαιοσύνης η οποία μπορεί να ασκείται για όλους το ίδιο. Σε νεότερες απεικονίσεις κρατά ξίφος. Επίσης σε όλες τις απεικονίσεις φοράει ένα μαντίλι στα μάτια το οποίο θέλει να δείξει την αντικειμενικότητα της προς όλους, δηλαδή "τυφλή δικαιοσύνη".
Η Θεά Δικαιοσύνη
Σύμβολο και προσωποποίηση της δικαιοσύνης.
Φωτογραφία John Massey Rhind
Βασίζεται στην Γιουστίτια, θεά της δικαιοσύνης κατά τη ρωμαϊκή μυθολογία, ενώ στην ελληνική μυθολογία ταυτίζεται με τη Θέμιδα. Θεωρούνταν η ενσάρκωση της θείας τάξης και η προσωποποίηση της δικαιοσύνης στην ρωμαϊκή νομοθεσία. Απεικονίζεται κρατώντας τους ζυγούς στην αριστερή πλευρά, μερικές φορές κρατάει μαχαίρι στο δεξί χέρι, το οποίο συμβολίζει την λογική της δικαιοσύνης η οποία μπορεί να ασκείται για όλους το ίδιο. Σε νεότερες απεικονίσεις κρατά ξίφος. Επίσης σε όλες τις απεικονίσεις φοράει ένα μαντίλι στα μάτια το οποίο θέλει να δείξει την αντικειμενικότητα της προς όλους, δηλαδή "τυφλή δικαιοσύνη".
Φωτογραφία Billy Hathorn
Ένα χάλκινο άγαλμα του Auguste Rodin, το οποίο βρίσκεται στο μουσείο Ροντέν, στο Παρίσι. Απεικονίζει έναν άνδρα που διαλογίζεται. Η στάση του σώματος, το σκυμμένο κεφάλι υποδηλώνουν μια σκληρή εσωτερική μάχη. Ο Rodin βάσισε το θέμα του στην "Θεία Κωμωδία" του Δάντη. Το πρώτο γλυπτό ολοκληρώθηκε το 1902, αλλά δεν παρουσιάστηκε στο κοινό μέχρι το 1904. "Ο Στοχαστής" σε πολλές διαφορετικές εκδόσεις υπάρχει σε μουσεία όλου του κόσμου.
Ένα χάλκινο άγαλμα του Auguste Rodin, το οποίο βρίσκεται στο μουσείο Ροντέν, στο Παρίσι. Απεικονίζει έναν άνδρα που διαλογίζεται. Η στάση του σώματος, το σκυμμένο κεφάλι υποδηλώνουν μια σκληρή εσωτερική μάχη. Ο Rodin βάσισε το θέμα του στην "Θεία Κωμωδία" του Δάντη. Το πρώτο γλυπτό ολοκληρώθηκε το 1902, αλλά δεν παρουσιάστηκε στο κοινό μέχρι το 1904. "Ο Στοχαστής" σε πολλές διαφορετικές εκδόσεις υπάρχει σε μουσεία όλου του κόσμου.
Φωτογραφία AndrewHorne
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου